Milionerzy o etyce w biznesie w Sejmie RP
Już po raz czwarty Fundacja „Edukacja z Wartościami” zorganizowała wydarzenie w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej. Konferencja “Biznes z wartościami. Etyka a praktyka” miała miejsce 27 kwietnia 2017r. i została objęta patronatem przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Jarosława Gowina.
Jacek Weigl i Paulina Trzcińska z Fundacji „Edukacja z Wartościami” powitali w Sali Kolumnowej prawie 300 gości, którzy chcieli dowiedzieć się czy wartości w biznesie są koniecznością czy miłym dodatkiem.
– To te wartości, które mamy głęboko w sercach, decydują o tym jakie decyzje podejmujemy nie tylko w życiu prywatnym, ale także w biznesie – tymi słowami rozpoczął konferencję Michał Wypij, doradca w Gabinecie Politycznym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Część merytoryczną spotkania dotyczący etyki jako filozofii moralności otworzył Zbigniew Jakubas, właściciel 16 firm; pięciu notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, zatrudniający około 12 000 ludzi.
– Etyka bez duchowości jest jak wydmuszka, której nie da się wcielić w życie – cytował dr hab. Piotra Aszyka SJ – kontynuował – etyka jest jedna, a tylko pokusy bywają różne. W biznesie pokusy są większe, bo tam są pieniądze.
Jako podstawowe wartości etyczne Jakubas wymienił: uczciwość, sumienność, prawdomówność, lojalność, sprawiedliwość, przestrzeganie prawa przez płacenie podatków w kraju, w którym robi się biznes i szanowania drugiego człowieka. Zwrócił uwagę na to, że koncentrowanie się na maksymalizacji zysku w biznesie powoduje zanikanie szacunku dla człowieka. Swoje słowa poparł przykładami z Ghany, Bangladeszu, Ameryki, a także wieloma przykładami z polskiego podwórka takimi jak afera Amber Gold, upadek SKOK Wołomin czy KFI Colloseum.
W odniesieniu do etyki współpracy Jakubas powiedział – Jeśli kogoś zatrudniacie szukajcie trzech zalet: uczciwości, inteligencji i energii. Jeśli zabranie tej pierwszej, czyli uczciwości, dwie pozostałe mogą was zabić – cytował za Warrenem Buffettem. Odwołał się do przykładu o fałszowaniu uchwał rady nadzorczej w firmie Optimus SA w 2006 r. Mówił o uchybieniach polskiego wymiaru sprawiedliwości, o za długich procesach podejmowania decyzji, o nieadekwatnych wyrokach itp.
Jakubas odniósł się do kwestii podatków: – Jeśli zarabiasz 300 tys. zł, to dodatkowe 10 tys. podatku więcej nie zrobi dużej różnicy. Natomiast, jeśli zarabiasz 1200 zł, to 200-300 zł do pensji to wielka kwota – poddał pod dyskusję.
Swoją prezentację zakończył – to jest smutne podsumowanie; myślę, że etyka jest zanikającą wartością w obecnych czasach, jednak zachęcam do etycznego postępowania. Mój ojciec mówił: Pamiętaj synu, że dobro zawsze wraca – i dodał – Starajmy się prowadzić biznes w sposób etyczny, bo zawsze się to opłaca, ale zwracajmy też uwagę na duchowość, a także na czas spędzany z najbliższymi z rodziną i z dziećmi. Dopóki wystarczy mi sił będę starał się postępować etycznie.
Na jakich wartościach powstawały duże biznesy?
Po takiej dawce przykładów poprosiliśmy o podzielenie się historiami, na jakich wartościach powstawały jedne z największych biznesów w Polsce. Zaproszeni goście do pierwszego panelu: dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz (Grupa Adamed), Jakub Bierzyński (Omnicom Media), Grzegorz Hajdarowicz (Grupa Gremi), Adam Kiciński (CD Projekt SA) i Henryk Orfinger (Dr Irena Eris SA).
Małgorzata Adamkiewicz, dyrektor generalna Grupy Adamed S.A. powiedziała, że Adamed jako firma kapitału polskiego, na samym początku był biznesem rodzinnym. Powstał w odpowiedzi na potrzeby pacjentów i zajął się produkcją leku wtedy niedostępnego na polskim rynku.
– Jednym z inspiratorów dla mnie jest Steve Jobs, który był niesamowitym pasjonatem… jednak pokonała go choroba nowotworowa, rak trzuski. To jest pewna odpowiedzialność, wpisana w DNA firmy farmaceutycznej; my chcemy być odpowiedzialni za pacjentów, za współpracowników. Wierze, że pieniądze zarobione trzeba reinwestować. – i dodała – Za sukcesami firmy stoi pasja ludzi, którzy tę firmę tworzą.
Pozostali uczestnicy panelu zgodzili się, że na samym początku ich biznesów nikt nie myślał o definiowaniu wartości. Wypływały one w naturalny sposób z osób zaangażowanych w tworzenie przedsiębiorstw.
Henryk Orfinger, prezes zarządu Dr Irena Eris S.A. podzielił się swoim mottem z początku lat 80-tych – Róbmy dobre rzeczy, a pieniądze same przyjdą.
– Nie róbcie czegoś, na czym się nie znacie lub co nie jest Waszą pasją – potwierdzał jego słowa Jakub Bierzyński, prezes zarządu Omnicom Media Group.
Ważną wartością jest też dbanie o pracownika. Wszyscy z prelegentów podkreślali, że nawet gdy trzeba zwolnić część pracowników, by ratować firmę – walczyli o to, by minimalizować straty. Grzegorz Hajdarowicz podkreślił, że największą część swojego życia zawodowego poświęcił na ratowanie upadających firm i większość z nich po restrukturyzacji działa do dzisiaj i zapewnia byt wielu rodzinom. Największą wartością dla Hajdarowicza jest wolność.
– Wspólna filozofia, wspólne wartości sprawiają, że w sytuacjach kryzysowych nie ma konfliktów. Wszyscy wiemy jak postępować – mówił Adam Kiciński, prezes zarządu CD Projekt S.A.
Momentum – napęd na dobre działania
Po krótkiej przerwie networkingowej prelekcję wygłosili przedstawiciele Fundacji „Edukacja z Wartościami” Jacek Weigl i Robert Plesko. Przedstawili wizję Momentum – inicjatywy wspierającej dobre dzieła i inicjatywy w Polsce. Fundusz Momentum łączyłby przedsiębiorców, którzy mogą udzielić wsparcia i skupiałby się przede wszystkim na projektach edukacyjnych, sportowych i kulturalnych w całej Polsce. Jako przykład Jacek Weigl podał projekt z wartościami o charakterze profilaktycznym “Nie Zmarnuj Swojego Życia”, którego misją jest docieranie dwóch raperów do młodzieży z tym przesłaniem. Teraz Fundusz Momentum otwiera się na darczyńców. Więcej o Momentum można przeczytać na stronie:
Czym jest odpowiedzialny biznes?
W drugim panelu Krzysztof Gawrysiak – inwestor i anioł biznesu, pytał swoich gości o to, czym jest odpowiedzialny biznes. O swoich sukcesach i porażkach tym razem opowiadali: Anna Podniesińska (wiele firm rodzinnych i z kapitałem zagranicznym m.in. Centrum Wolnocłowe Wschód-Zachód), Zbigniew Nasiłowski (Próchnik SA), Andrzej Senkowski (Polcar), Jarosław Taberski (Colian sp. z o.o.) i Kamil Wyszkowski (Global Compact Poland).
Anna Podniesińska, prezes i właścicielka wielu firm rodzinnych i z kapitałem zagranicznym, twórca Centrum Wolnocłowego Wschód-Zachód, zwróciła uwagę, że wartości są kluczowe dla nawiązywania partnerstw biznesowych z kontrahentami zagranicznymi.
– Jestem zachwycona filozofią biznesu Tomasza Baty. W Zlinie (Czechy) powstało miasteczko, a w nim przedszkole, szkoły, mieszkania dla pracowników, nawet teatr – mówi Podniesińska – Zachwyciło mnie to ogromne szanowanie pracownika i bardzo piękne relacje przełożony–pracownik. Podniesińska w 1995 roku otworzyła pierwszy sklep z butami Bata w Polsce. Na jego otwarcie przyszli również pracownicy, którzy byli zatrudnieni w firmie ponad 50 lat wcześniej, w okresie międzywojennym. – W biznesie zawsze prowadziła mnie intuicja i budowanie na fundamencie wartości.
Jarosław Taberski, członek zarządu Colian Sp. z o. o., mówił – Jesteśmy firmą, w której bardzo ważnym ogniwem jest człowiek. Przedsiębiorstwo powinno mieć zawsze na względzie dobro pracownika.
– Odpowiedzialność czuję tym większą, im więcej ludzi zatrudniam – dodał Andrzej Senkowski, właściciel firmy Polcar – Tworząc dział, w którym zatrudniłem wyłącznie osoby niepełnosprawne, nie wierzyłem, że coś z tego będzie. Dzisiaj widząc iskrę w ich oczach, widząc jak świetnie pracują, wiem, że oni w końcu czują się potrzebni.
– Wartości nie można łatwo zaszczepić w człowieku, jeśli wpierw nie zakorzeni ich w nim rodzina – mówił o etyce Zbigniew Nasiłowski, członek zarządu Próchnik S. A.
– 63% menedżerów w Polsce zna pojęcie etyki, pozostałe 37% nic nie wie na ten temat. – podkreślił Kamil Wyszkowski, Dyrektor Generalny Global Compact w Polsce (ONZ) – Ciemna strona biznesu nie przejmuje się etyką, nie przejmuje się prawem i podatkami. I to z taką postawą musi walczyć biznes z wartościami. Im więcej w Polsce jest etycznego biznesu tym nasz kraj jest stabilniejszy. Polska może tylko stracić na tym, że nie chwali się swoimi wartościami w prowadzeniu biznesu.
Odpowiedzialność, uczciwość, rzetelność, jakość, szacunek, integralność były wartościami, które pojawiały się w ciągu całej konferencji. Pozytywne przykłady na scenie pokazywały, że można w oparciu o nie budować biznesy, konkurować z zagranicznymi firmami i trwać na rynku przez wiele lat.
Wszystkie wypowiedzi mówców konferencji dostępne są na sejmowej transmisji online. Zapraszamy do oglądania.
Red. Paweł Tomkiel, Paulina Trzcińska